.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ابن شهرآشوب منادی تقریب مذاهب اسلامی
ابن شهرآشوب منادی تقریب مذاهب اسلامی

ابن شهرآشوب ساروی صاحب کتاب «مثالب النواصب» منادی وحدت حقیقی و تقریب پایدار مذاهب اسلامی است.

مازندران یکی از مناطق عالم‌خیز ایران است که با طلوع دین مبین اسلام و دانش بیکران اهل بیت(ع) خواستگاه و پایگاه رشد و ظهور دانشمندان شهیر ایران زمین و جهان شده  است.

دانشمندانی که با گذشت سال‌ها از حیات سراسر هدایت آنها هنوز هم غریب و ناشناس مانده‌اند.

ابوجعفر، محمد بن علی بن شهرآشوب بن ابونصر بن ابوالجیش مازندرانی ملقب به رشیدالّدین و عزالدّین و مشهور به ابن شهر آشوب ساروی مفسر، محدث، ادیب و فقیه بزرگ شیعه در سده چهارم و پنجم هجری قمری است که آثاری برجسته و حیرت انگیز در علوم دینی دارد.

هرچند در سال‌های اخیر به همت علمای بلاد مازندران کنگره‌ای بنام این دانشمند مازندرانی تاسیس و برگزار می‌شود اما به نظر می‌رسد هنوز ابعاد بسیار زیادی از افکار و آثار این فقیه عالم ناشناخته مانده است.

هر چند این عالم اسلامی در شب جمعه 22 شعبان 588 ه.ق در حلب درگذشت و در جبل الجوشن در نزدیکی محلی مشهور به مشهد الحسین (ع) به خاک سپرده شد اما کنگره ابن شهر آشوب مازندرانی آبان‌ماه امسال در ساری برگزار می‌شود و به همین دلیل و با هدف توجه بیشتر به این رویداد علمی به سراغ یکی از پژوهشگران فرهنگ و تمدن اسلامی رفتیم.

وی ارائه دهنده مقاله علمی و پژوهشی با عنوان «جایگاه مثالب النواصد در هندسه تقریب اسلامی» به کنگره ابن شهر آشوب در سال جاری است که در این مقاله حرف‌های جدیدی دارد.

هدف از برگزاری کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب جمع‌آوری آثار علمی در زمینه شخصیت شناسی، کتاب شناسی و روابط بین مذهبی این عالم شیعی است.

غلامرضا رمضانی‌پور عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران به عنوان مثالب پژوه و مطاعن نویس مازنی اظهار داشت: نخستین بار در قالب مقاله‌ای که نگاه وحدتی و تقریبی داشته است سعی کردم زوایای جدیدی را از سیر افکار ابن شهر آشوب  را ارائه کنم.

عضو گروه فرهنگ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه پیام نور مازندران افزود: در تحقیقات و پژوهش‌هایی که با استفاده از نسخه تصویری کتاب مثالب النواصب در مدرسه سهسالار تهران همچنین نسخه تصویری کتابخانه ناصریه شهر لکنو هندوستان داشتم به نتایجی دست یافتم که مبین نقش وحدت‌گری این کتاب و خالق آن بود.

*ابن شهرآشوب منادی وحدت حقیقی و تقریب مذاهب اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران ادامه داد: ابن شهرآشوب از عالمان شجاع و بصیری بوده، که علی‌رغم حاکمیت مطلق مکتب ارتجاعی و جاهلی سقیفه در جهان اسلام، به روشنگری دینی پرداخته و جریانات، اعتقادات، فرق، مذاهب، ائمه و حاکمیت انحرافی برآمده از مکتب سقیفه را در مثالب النواصب تبیین کرده و امکان انتخاب اسلام ناب محمدی را برای مسلمانان حقیقت جو و آزاداندیش فراهم آورده است.

وی افزود: این معرفت و شناخت با ایجاد بصیرت دینی زمینه وحدت حقیقی و تقریب پایدار امت اسلامی را میسر می‌کند و همچنین این شیوه از نگارش کتب سبب ایجاد مکتبی بنام مثالب و مطاعن نویسی را در تمدن اسلامی  شده است.

رمضانی‌پور اظهار داشت: دیدگاه ابن شهرآشوب به حدی منصفانه، فاخر، مودبانه و از چنان بن مایه علمی و سندی متقن برخوردار است که حتی تحسین علماء حقیقت جو و آزاد اندیش اهل سنت را به همراه داشته است.

وی گفت: مثالب النواصب یک دوره دایرة المعارف فرق و نحل اسلامی و معرفی کتب تالیفی در این زمینه است که با شفاف‌سازی و روشنگری کار همه محققان جهان اسلام را در موضوع غصب منصب الاهیّه امامت و خلافت یکسره کرده و فصل الخطابی در این عرصه پژوهشی محسوب می‌شود.

*ابن شهرآشوب از دیدگاه علمای اهل سنت

رمضانی‌پور بیان داشت: ابن شهرآشوب آن چنان محل اجماع علماء اهل سنت بود که هم اساتید و هم شاگردان بنامی همچون ابوعبدالله محمد بن احمد نطنزى، مولف کتاب «الخصائص العلویه على سائر البرایه»، جارالله زمخشرى معتزلى (متوفى 538 ق)، (ابن شهرآشوب در نزد او کتاب «تفسیر کشاف»، «ربیع الابرار» و «الفایق فى غریب الحدیث» را خوانده و از این استاد اجازه نقل روایات آن کتابها را نیز گرفته است) و همچنین خطیب خوارزمى عالم شهیرحنفی مذهب و مولف کتبی چون المناقب و مقتل الحسین در بین علماء  اهل سنت داشت.

*رجال پژوهان سنی و ابن شهر آشوب

مدیر پژوهشکده احیای مورایث اهل بیت (ع) ادامه داد: در عظمت علمی و نگاه اصولی و دانش بنیان ابن شهرآشوب به مساله حیاتی تقریب و احترام او نزد قاطبه علماء اهل سنت همین بس که علما و رجال پژوهان سنی مانند ابن حجر عسقلانی، فیروز آبادی، جلال الدین سیوطی و صلاح الدین صفدی از وی چنین یاد می‌کنند: «رشید الدین محمد بن علی بن شهرآشوب مازندرانی از رؤسای طایفه شیعه است.

این استاد و پژوهشگر تمدن اسلامی در این مورد ادامه داد: ابن شهر آشوب حافظ قرآن بود و هشتاد سال زندگی کرد، در اصول شیعه به منتهای درجه مهارت رسید به طوری که از شهرها طالبین علوم به سویش می‌شتافتد وی در علوم قرآن و عربیت و نحو و وعظ، در عصر خلافت «المقتفی بالله» عباسی بر همه کس مقدم بود، المقتفی به دیده اعجاب به وی می‌نگریست و او را خلعت پوشانید مردی نورانی و خوش رو بود گفتارش راست و بیانش ملیح، علمش بسیار، تواضع و عبادت و تهجدش در پیشگاه خداوند زیاد و همه اوقات با وضو بود.

* منابع اهل سنت در مثالب النواصب

مدرس و مشاور علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه افزود: ابن شهرآشوب بیش از همه علماء سنی عصر خویش بر منابع کلامی، تاریخی و فقهی اهل سنت تسلط تام داشته و مطالب متنوعی که از صدها کتب اهل سنت در مثالب آورده گواه نگاه تقریبی او در تالیف مثالب النواصب است.

رمضانی‌پور ادامه داد: کتب محاسن الجوابات از قاضی ابوالحسن الجرجانی، صفوه التاریخ از الصفوانی، الجامع فی الخاتم از بیهقی، کتاب التختم از محمد بن یحیی المحتسب، دارئة الحد عمن یتعاطی الغلمان از جاحظ، الامتزاج از ابوحیان توحیدی، شواهد التنزیل از حسکانی حنفی، کتاب ابی عبدالله محمدبن علی السراج، کتاب الاعتماد از الملک الصالح، تاریخ، القاضی ابی بکر احمد بن کامل، التعریض، ابو بکر المرزبانی، التفسیر، ابو الجیش بلخی، تاج التراجم، ابو المعالی شاهفور، تفسیر بلخی معتزلی، فرق الفرق ابی منصوربغدادی و مقالات ابی الحسین الرفاءالرازی نمونه کتبی است که ابن شهر آشوب مطالبی از آنها را در کتب خود آورده است.

*تاریخ نگاری و علم کلام نخستین محمل مثالب نگاری

رمضانی‌پور در تعریف علم مثالب نویسی ابراز داشت: مثالب نویسی نوعی از تاریخ نگاری است که به روشنگری و نکوهش مجموعه رویدادها، حالات، افکار و اعمال، اقوال، انساب پلید و شیوه‌های سوء مدیریتی غاصبین منصب خلافت الاهیه و والیان منصوبی آنان و نیز جریان‌های فکری انحرافی و فرق ضالّه ابداعی برآمده از جریان برانداز سقیفه که ضد اصول نورانی قرآن و خلاف فطرت و عقلانیت بوده، اشاره دارد.

این متخصص فرهنگ اسلامی و مثالب نویس افزود: کتاب مثالب النواصب علامه ابن شهر آشوب که سالیان گذشته مورد واکاوی اینجانب قرار گرفته بر اساس نُسخ موجود در کتابخانه ناصری در شهر «لکنهو» هندوستان و کتابخانه مدرسه سپهسالار تهران بوده است.

وی با اشاره به تالیف رساله «سیر مثالب نویسی در فرهنگ و اسلامی» در سالیان قبل توسط خودش ادامه داد: این رساله شروع دعوتی بود برای دور جدیدی از مثالب پژوهی از سوی نواندیشان جوان و معرفی نگاهی نو و معاصر به فن مثالب نویسی در علم تاریخ و کلام.

این کارشناس با اشاره به برگزاری چندساله کنگره ابن شهر آشوب ساروی تصریح کرد: تشخیص این نیاز از سوی آیت الله طبرسی به عنوان پرچمدار علمی ولایتمداری و نواندیشی دینی را در دیار علویان طبرستان درک شده و در قالب کنگره بین‌المللی ابن شهرآشوب تئوریزه و بدان پاسخی شایسته داده شده است.

غلامرضا رمضانی‌پور خاطرنشان کرد: مسئولان و اهالی فرهنگ باید در ترسیم مهندسی فرهنگی استان از مبانی نو اندیشی دینی این حکیم و فقیه معاصر که زعامت علمی، معنوی و فرهنگی مازندران  را دارند بهره بیشتری ببرند.

*واکاوی جایگاه مثالب النواصب در هندسه تقریب اسلامی

مولف رساله «سیر مثالب نویسی در فرهنگ و تمدن اسلامی» بیان داشت: ورود قرآن کریم به حوزه طرح مثالب و مطاعن نه به جهت طعنه صرف و تخریب است، بلکه موضع افشاگری و روشنگری قرآن نسبت به اعمال شنیع برخی اصحاب پیامبر(ص) به جهت تذکر، تنبّه و عبرت آموزی و نشان دادن خط نفاق برای سایر اصحاب و آیندگان امت اسلام است.

این محقق ادامه داد: قرآن کتاب تربیتی مسلمانان است و لذا هم بشیر است و هم نذیر پس مطاعن و مثالب نویسی اسلامی نوعی از شیوه و کتب تربیتی محسوب شده که با تحذیر و تنبیه، چالش‌های خطیر فرا روی مسیر صعب العبور تحقق امت واحده توحیدی را گوش‌زد می‌کند.

نخستین پژوهشگر دانشگاهی کتاب مثالب النواصب علامه ابن شهرآشوب افزود: مثالب نگاری اسلامی نوعی هجو و هزل ادبی نیست بلکه سرگذشت تراژیک و غم جانکاه امتی است که بخاطر عمل نکردن به اوامر الهی مبنی بر﴿وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمیعاً وُ لا تَفَرَّقُوا﴾ یعنی عدم وحدت حول محور حبل متین الهی، ولایت، به مدت 14 قرن به صدها فرقه منشق و متفرق و دچار هزاران نزاع، فتنه انگیزی و عقب افتادگی شده‌اند.

رمضانی‌پور ادامه داد: در واقع مثالب نگاری نوعی دعوت به بیداری اسلامی برای امت از او چهره تاریک، زبان تلخ و گزنده، اما حقیقتی از سرنوشت امت واحده محمد(ص) است.

مثالب و مطاعن نویسی واکاوی ریشه‌ای غم‌نامه و مصیبت نامه شوم تفرقه دیروز امت واحده اسلامی است و هشدار بیدارباش برای ساختن سرنوشت سعادتمند امروز امت اسلام در ذیل وحدت حول محور ولایت می باشد.

این استاد دانشگاه گفت: مثالب نویس مخالف آتش افروزی، نزاع های جاهلانه شبه مذهبی، دعواهای پوسیده فرقه‌ای، گشودن بیهوده زخم‌های جاهلانه و کهن نحله‌ای است و افق حرکت مثالب نویس ایجاد تقریب پایدار و وحدتی عمیق مبتنی بر روشن بودن نقشه راه است به گونه‌ای که امپریالیسم رسانه‌ای وابسته به نظام سلطه در طول تاریخ نتواند در فضای تاریک و مبهم تاریخی، هندسه شیطانی «تفرقه بینداز و حکومت کن» خویش را به راحتی ترسیم کند./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 30 مهر 1392
اثر بدیع است
نا شناس 30 مهر 1392
ضمن تقد یر وتشکر از عا لمان فر هیخته :حضرت آیت الله طبرسی نما ینده محترم ولی فقیه در مازنران و اقای رمضانی پور نسبت به بر گزاری کنگره ابن شهر آشوب تلاش نمودندصمیمانه تشکر می نمایم حمید سبحانی نیا سمسکنده
نا شناس 2 آبان 1392
جهت اظلاع و استفاده بیشتر دوستان، بهترین و جدیدترین کار علمی در باره ابن شهرآشوب را (بهمن 1391) جناب آقای محمد صادق حیدری دانشجوی دکتری علوم قرآن حدیث در قالب یک پایان نامه در دوره کارسناسی ارشد با راهنمایی جناب آقای دکتر ربیع نتاج در دانسگاه مازندران ارائه نموده اند. همچنین دو عنوان مقاله علمی پژوهشی را در مجله های معتبر بچاپ رساند.
شهروند طبری 4 آبان 1392
با سلام
بسیار مایه شگفتی است که ابن شهرآشوب رحمه الله را منادی وحدت وتقریب بدانیم!!!آقای رمضانپور گویا اندک اطلاعی درباره تاریخ اسلام ندارد که مثالب نویسی را نوعی روشنگری می داند!!!مثالب نویسان نخستین مانند سائب بن هشام کلبی وپسرش محمد ودیگران دغدغه روشنگری نداشته اند واساسا اسلام با ذکر مثالب دیگران مخالف است واین کار را نباید با احتجاجات ائمه علیهم السلام یکی دانست روشنگری کار ائمه علیهم السلام بوده ونه بکار بردن القاب زشت برای خلفای مورد تکریم اهل سنت!گمان می کنم حرکتی شروع شده که می خواهند با زنده کردن آثاری نظیر مثالب النواصب آتش فتنه واختلاف مذهبی را تندتر کنند!علما به گوش و هوش باشند!ابن شهر آشوب از مازندران مهد تشیع بیرون رانده شد تا افکار تفرقه افکنانه اش شیعه وسنی را به جان هم نیندازد!او را باید درست تحلیل کرد وشناخت در عین بزرگی ولی خطاهایی داشت که یکی از آنها نوشتن کتابی با عنوان مثالب بوده است!همین مقدار برای تذکر وپیگری مخاطبان فرهیخته کافی است!
حسین اسلامی ساروی 7 آبان 1392
با سپاس از استاد رمضانی پور: 1- اینکه به طرف مثالب رفتی کار ارزنده ای است، امروز نمی توانیم آنرا چاپ کنیم، شاید وقتی دیگر. 2- خدا کند کار کنگره گرفتار بازی سیاسی نشود. باز مثل کنگره شیخ فضل الله نشود. بگذارند پژوهشگران به میدان بیایند، همه کمک کنند، نام و نان تقسیم نشود. 3- اما راجع به واژه ابن شهرآشوب در زبان واژه ی شوب را بمعنی عسل و دستار هم داریم. تمام چوکلاها و شب کلاها، همان شوب کلا هستند. لذا احتمالاً شهرشوب یعنی عسل محله بود که به آشوب تبدیل شد. شاید...
4-ما در زبان پهلوی ، شابان-چوپان، شوبان و در مازندرانی شوپه هم داریم که به نوعی معنی نگهبان را می دهد. شاید شهر شوب بمعنی شهربان، رییس شهربانی شهر، نگاهبان شهر معنی بدهد. 5- آخرین بار رابینو از نام یک مکان (مزرعه) در شرق ساری به نام شهر آشوب نام برد. 6- وقتی ما خط مستقل نداشته باشیم، و قرار باشد که حالا ثبت احوال هم پیدا کنیم، آن وقت آنچنان آسیب پذیر می شویم که دوتا آدم بی سواد شناسنامه نویس، تمام تاریخ و فرهنگ و ادب ما را بهم می ریزند. همین گتو را گتاب می کنند و صدها مورد دیگر. این سرفصل را هم بگذار تا وقت دیگر...
حسین اسلامی ساروی 7 آبان 1392
در پاسخ به این دوست عزیز که مثالب نویسی ابن شهر آشوب ساروی اشاره فرمودند عرض می کنم:
1- صلاح الدین ایوبی از یک طرف قهرمان جنگهای صلیبی است. از طرفی هر جا شیعه پیدا می کرد زنده زنده می خورد.
2- مگر تمام مصر شیعه نبودند؟ جامع الازهر مگر به نام حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیست؟ با شیعه کشی و شیعه خوری مصر را از وجود شیعه پاک کردند.
3- اصلا مگر مناقب خوانی را شیعه آغاز کرد؟ منزلت سازان شیعه بودند؟ وقتی توی کوچه و بازار ناجی ها آنگونه با اهل بیت علیهم السلام رفتار می کردند، شیعه به ناچار مناقب خوانی را برای دفاع برپا کرد.
4- مثالب نویسی و اصولاً کتاب مثالب ابن شهر آشوب برای عوام نبوده و نیست. یک کار پژوهشی برای خواص است. اتفاقاً ما در کنگره ابن شهر آشوب ساروی در مورد کتاب مثالب اصلا ورود پیدا نکردیم و قرارهم نیست این کتاب چاپ شود.
5- ابن شهر آشوب ساروی در همان زمان هم مورد احترام و قبول علمای اهل تسنن جهان اسلام بود. او منادی اسلام اصیل بود.
6- در شرایطی که سلطان محمود غزنوی از مازندران باج می گیرد و قهرمان شیعه کشی است، بعد از او چوپانان سلجوقی شاهنشاه ایران شدند و باز هم همین داستان باجگیری و شیعه کشی. خوب ابن شهر آشوب چه کار می کرد؟
در مازندران می ماند که توسط سلجوقیان پوستش کنده شود؟؟ بالای دار برود؟؟ با تروریستهای اسماعیلیه چه کار می کرد؟؟
7- ایشان در تالیف مناقب از منابع اهل سنت استفاده کرد. از دیگر آثار او هم بفرمایید. چرا کم لطفی می کنید؟
8- شیعه در طول تاریخ از مسجد کوفه تا کربلا و تا همین امروز به جرم نه گفتن به یزید و یزیدیان و عمروعاصها و معاویه ها و... و دروغگویان و مرمفریبان و دین سازان و فرهنگ ابوسفیانی دارد خون می دهد.
مگر امروز این چنین نیست؟
حرف زیاد داریم. حسین اسلامی ساروی
حسین اسلامی ساروی 7 آبان 1392
در کامنت قبلی شماره سوم به جای ناجی ها، ناصبی ها درست است
حسین اسلامی ساروی
شهروند طبری 7 آبان 1392
با سلام
استاد اسلامی عزیز برازنده شما نیست که شعاری واحساسی پاسخ گویید!اگر شیعه می خواست فراخور حال مخالفانش برخورد نموده واحساسی عمل کند امروزه کلاهش پس معرکه بود!تشیع اسماعیلی مصر را که نماینده اش امثال الحاکم بالله والعاضد بودند رها کنید که با تشیع دوازده امامی همان فاصله را دارد که بنی امیه وبنی عباس داشتند تشیع تا با معرفت آمیخته نشود در کربلاهای روزگار با پول بنی امیه وزور بنی عباس جا می زند وحسین زمانه تنها می شود!
واقعا نمی فهمم که شما از پژوهشی خواندن ویا برای مخاطب خاص دانستن مثالب چه منظوری دارید!؟مگر این کتاب دست هر مخاطبی نمی رود؟مگر شیعه حرف یواشکی دارد؟!همه می دانند که شیعیان دوازده امامی علی علیه السلام را منصوب از سوی خداوند می دانند واگر تقیه هم می کردند دقیقا در همین مورد بوده یعنی حتی جرأت بیان این نکته را در مقاطعی از تاریخ پیدا نمی کرده اند وگرنه ما حرف پنهانی ویا مخصوص خواص نداریم!بله مطالبی هستند که فهم آن برای هرکس میسر نیست ولی آن مطالب از سنخ مثالب نیست!
جای تعجب دارد که ندانید ابن شهرآشوب را حکومت اسپهبدیه از مازندران بیرون کرد ونه سلجوقیان!شما به کتاب النقض عبدالجلیل قزوینی رازی مراجعه کنید در خواهید یافت که ایشان در سراسر کتاب هرگز از ابن شهرآشوب وخاندانش یاد نکرده است ومن نمی گویم که کار خوبی کرده ولی این عدم یاد کرد معنا دارد !لطفا پیگیری کنید که چرا این حالت در آن زمان وجود داشته است؟
از این که کتاب مثالب را انتشار نمی دهید سپاسگزارم ویاد آور می شوم که من به رسالت خویش عمل می کنم واز قدر آن عالم بزرگ هرگز نمی کاهم او در برخی زمینه ها در عالم تشیع وحتی اسلام جزو مبتکران بوده است.بهتر است کتاب اعلام الطرائق ایشان چاپ شود تا این سخن به درستی فهم گردد.
شهروند طبری 9 آبان 1392
با سلام
اصلاحی در نوشته نخست لازم است وآن این که محمد بن سائب وپسرش هشام صحیح است وپوزش می طلبم.
حسین اسلامی ساروی 10 آبان 1392
به استاد محترم، این که عرض کردم ابن شهرآشوب ساروی مجبور به مهاجرت شد و از اسماعیلیه و سلجوقیان گفتم و اینکه اصلا ملکه مازندران خواهر شاه سلجوقی است، گرچه مازندران قرن ششم حکومت باوندی شیعه دارد، اما قدرت جهان اسلام با چوپانان سلجوقی است.
ایوبیان شامات را داشتند، چاره ای نبود که ابن شهرآشوب که اصلاً مازندران نمی توانست او را نگاه دارد، هجرت کند.
اما بازهم می گویم: نه، نه، نه. کتاب مثالب اصلاً نه دیروز، نه امروز و نه فردا، برای عوام نیست و نخواهد بود. شبیه مانیفست مثلاً درون حزبی برای پولیت بورو است. این کتاب دست هر کس نی رود. و درآن هجوم وحشیانه به شیعه باید خواص متزلزل نمی شدند.
این یک حرکت عقلی بود. انجام وظیفه بود.
شیعه حرف یواشکی ندارد. اما این قضیه را برای زمان آدمخورهای سلفی و وهابی در زمانی که در شکم آدمخورهای ایوبی باشی گذاشتند.
در کتاب النقض ما جواب فحاشی های سلفی گونه به شیعیان ساری-قم-ری و ارم را می بینیم.
ربطی به ابن شهر آشوب ندارد. همین، دلیل است برای اینکه بدانیم کتاب مثالب آن زمان در دست عوام نبود. وگرنه پوست از سر ابن شهرآشوب می کندند.
ما فعلاً ترجمه متشابهات و المناقب را در دستور کار داریم. بقیه کتابها انشاءالله بعدا. من بر این باور هستم که ابن شهر آشوب ساروی شیخ الطائفه ثانی است. یک برگ مهم از شناسنامه شیعه است.
حسین اسلامی ساروی.
حسین اسلامی ساروی 10 آبان 1392
به استاد محترم، این که عرض کردم ابن شهرآشوب ساروی مجبور به مهاجرت شد و از اسماعیلیه و سلجوقیان گفتم و اینکه اصلا ملکه مازندران خواهر شاه سلجوقی است، گرچه مازندران قرن ششم حکومت باوندی شیعه دارد، اما قدرت جهان اسلام با چوپانان سلجوقی است.
ایوبیان شامات را داشتند، چاره ای نبود که ابن شهرآشوب که اصلاً مازندران نمی توانست او را نگاه دارد، هجرت کند.
اما بازهم می گویم: نه، نه، نه. کتاب مثالب اصلاً نه دیروز، نه امروز و نه فردا، برای عوام نیست و نخواهد بود. شبیه مانیفست مثلاً درون حزبی برای پولیت بورو است. این کتاب دست هر کس نمی رود. درآن هجوم وحشیانه به شیعه باید خواص متزلزل نمی شدند.
این یک حرکت عقلی بود. انجام وظیفه بود.
شیعه حرف یواشکی ندارد. اما تقیه را برای زمان آدمخورهای مثل سلفی و وهابی در زمانی که در شکم آدمخورهای ایوبی باشی گذاشتند.
در کتاب النقض ما جواب فحاشی های سلفی گونه به شیعیان ساری-قم-ری و کاشان و ارم را می بینیم.
ربطی به ابن شهر آشوب ندارد. همین دلیل است برای اینکه بدانیم کتاب مثالب آن زمان در دست عوام نبود. وگرنه پوست از سر ابن شهرآشوب ساروی می کندند.
ما فعلاً ترجمه متشابهات و المناقب را در دستور کار داریم. بقیه کتابها انشاءالله بعدا. من بر این باور هستم که ابن شهر آشوب ساروی شیخ الطائفه ثانی است. یک برگ مهم از شناسنامه شیعه است.
حسین اسلامی ساروی.
فرهنگی دلسوخته 13 آبان 1392
آقای مهندس رمدانی عزیز ، از شما بعید بود کامنت ما را سانسور کنی ! ما تنها گفتیم این ابن شهر آشوب را مدیر کل فرهنگ و ارشاد دست آویز ماندگاری خود نمودند اما شما احتیاط کردید و فیلتر کامنت ما را بر اطلاع رسانی که وظیفه ذاتی شماست ترجیح دادید . ما شرط بلاغ گفتیم لیک شما را به دادار هستی می سپاریم .
شهروند طبری 12 آبان 1392
با سلام
به شهروندی که به مدیر کل محترم ارشاد سوءظن دارد عرض می کنم که این نوع نگاه بدبینانه نسبت به عملکرد دیگران بی انصافی است چرا نمی توانیم خوبیهای دیگران را ببینیم؟چرا بدبین هستیم؟به جای تشکر از یک مدیر ویا خداقوت گفتن او را متهم می کنیم!اگر این گونه به دنیای اطراف نگاه کنیم آنگاه می توان همه را متهم کرد که کارهایشان را به قصد مطامع انجام می دهند!من به نوبه خود از همه دست اندرکان ماجرا در هر رده ورتبه ایی تشکر می کنم! خداوند به همه توفیق عطا کند.مخلص شهروند طبری
فرهنگی دل سوخته 18 آبان 1392
در جواب عزیز حامی مدیر کل باید عرض نمایئم تا کنون بیش از قریب به میلیارد تومان بودجه برای ابن شهر آشوب رحمه الله علیه صرف شده یا می شود ! شما را به خدا قسم کمی چشم دل خویش را باز کنید ! جواب خون شهدا ، امام شهدا ، بنیانگذار انقلاب را چه کسی باید بگوید !!!؟؟؟ اینان با ملعبه کردن ابن شهر آشوب تنها به دنبال منافع شخصی و ماندگاری اند !!! چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید ! این مدیر کل محترم طی این چند سال چند تا از این مشاهیر را علم کرد که ابن شهرذ آشوب چندمی اش باشد !!! شما را به خدا قسم کمی واقع بین باشید !!! آقای رمدانی متشکر و درود خدا بر شما باد که کامنت ما را فیلتر نکردید . شما و خانواده محترم که خدا زجر کشیده ی این انقلابید نگذارید برخی به بهانه های مختلف عوام فریبی کنند!!!! در.د خدا بر شما باد .
نا شناس 1 آذر 1392
خوشحالم از اینکه این مباحث جدی مطرح می شود
نا شناس 4 آذر 1392
همه ماشاء الله میرزابنویس شدند.این آقا استادکجاست.استادچیه؟رونویسی ازرونویسی شده های قبلی شده کار؟اصلاًنویسندگی یعنی چی؟شماکه میگید ابن شهرآشوب مازنی بوده چراکتابش رابه زبان عربی نوشته که کس دیگه بیاداونوترجمه کنه ونون دربیاره؟مازندرانی ویافارسی می نوشت.درثانی اداراتی مانندارشادمگه کاردیگه ای دارن؟اینامیگردن سوژه پیداکنن وباهزینه های هنگفت همایش ونمایش اجراکنن.بسیاری ازسازمانها وادارات هم همین اند.آمارها رانگاه نکنین.باهزینه دولت خیلی ها نمونه شدن وبرای خودشون جایگاه وپست وپرستیژکسب کردن.مثلامیگن فلان کار150درصد!!!پیشرفت داشته است.
نا شناس 19 دي 1395
با سلام خواهشا به سرعت این کتاب چاپ شود
نا شناس 20 دي 1395
بنده اطلاعات زیادی از مثالب و احادیث آن به دست آوردم و از ارزش آن با خبر هستم و جالب اینکه بسیاری از احادیثی که الآنه بعضا به نام احادیث مثالب ذکر می شود با زحمت های ایشان به دست ما رسیده است مناقب ایشان که شاهکار است بنده پنج جلد اول این کتاب را تا الآن مطالعه داشته و به جلد ششم آن هم دسترسی دارم و از کم و کیف کار ایشان با خبر هستم که منابع ابن شهر آشوب بنده رو واقعا متعجب ساخته و به گفته علامه بیاضی در صراط المستقیم این کتاب مناقب از 1000جلد کتاب مناقبی که در اختیار ایشان بود نوشته شد که بر ارزش کتاب می افزاید.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 3.671 seconds.